El gran conqueridor Tamerlà (Amir Timur) va subjugar tota Àsia Central, gran part de l'imperi iranià, Iraq, Kurdistan, part de l'Anatolia, Caucas, territoris de l'actual Xinjiang xinesa i part del subcontinent indi, el que avui en dia és Afganistan, Pakistan i una part de l'Índia. Habitualment, un cop finalitzades les batalles, reunia les poblacions dominades i entre elles cercava els millors artesans per dur-los a enriquir artísticament la capital del seu nou imperi, Samarcanda.
En reunir els artesans de les diferents terres conquerides Amir Timur va iniciar un dels períodes més brillants en l'art islàmic de tots els temps. L'art i l'arquitectura timúrida van servir d'inspiració a les terres que s'estenen des de Anatòlia a l'Índia i malgrat aquest extens imperi va ser relativament de curta durada, els seus descendents van continuar governant en Transoxiana com a mecenes principals d'aquesta rica versió de l'art islàmic. A través del seu patrocini, el món islàmic oriental es va convertir en un important centre cultural, amb Samarcanda, Herat, Bukharà i altres ciutats com a focus artístics i religiosos durant segles.
Potser l'element més característic de l'època artística timurida era una autoconsciència del gust pel refinament tècnic i el virtuosisme que es va esforçar contínuament per superar fins i tot així mateix. Aquesta voluntat de recerca de la bellesa i la perfecció es va estendre en totes les facetes artístiques, així, en qualsevol de les vessants de la literatura, des dels manuals científics, mèdics o astronòmics fins a les obres religioses o poètiques, la cal·ligrafia, la il·luminació, la il·lustració i la unió en un tot brillant i acolorit ocupen un lloc central. En les pintures en miniatura es considera aquesta com a l'edat d'or de la pintura hereva del món persa i amb influències de la pintura xinesa i l'estilisme mongol.
En l'arquitectura, en obres i edificis, l'ornamentació fou un element fonamental tant com la cura en el disseny dels jardins amb llacs artificials, fonts i pavellons. Rajoles de color turquesa i blau que formen intricats dissenys lineals i geomètrics decoraven les façanes dels principals edificis de Samarcanda i d'altres ciutats de l'imperi. De vegades, l'interior va ser decorat de manera similar, amb la pintura i el relleu d'estuc enriquint encara més l'efecte.
Samarcanda, com altres poblacions de l'Uzbekistan i Iran, recull aquest art i els seus monuments són una delicada mostra d'una cultura refinada i colorida.
+ info:
- The art of Timurid period (The Metropolitan Museum of Art - New York)
- Timurid Architecture in Samarkand
- Shahr-i-Zindah, la tomba del rei vivent
- Vida de Tamerlà
Aquesta és la GUIA DE SAMARCANDA de El Bloc dels Viatges on trobaràs informació per organitzar el teu viatge a aquesta ciutat: blocs, allotjament,vols, mapes, transports, visites, actualitat, ofertes, consells, etc...
dilluns, 21 de gener del 2013
L'arquitectura timùrida
Etiquetes de comentaris:
Afganistan,
Arqueologia,
Arquitectura timurida,
Àsia Central,
Bukharà,
cal·ligrafia,
Herat,
il·luminació,
Índia,
Iran,
Iraq,
Literatura,
Pakistan,
Samarcanda,
Uzbekistan,
Xinjiang
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada